Te érted, mit mond neked a lovad?

Felvezetes

Sokszor egymást is nehezen értjük a mindennapi kommunikáció során, hogyan lehetnénk biztosak abban, hogy a ló kommunikációjával és viselkedésével valóban azt szeretné kifejezni, ahogyan azt adott esetben értelmezzük? Pedig az eredményes együttműködés szempontjából kulcsfontosságú, hogy helyesen értelmezd a ló jelzéseit és így megfelelően segíthesd a tanulásban.

A lerágást például a trénerek sokszor megadó gesztusnak, az elfogadó magatartás jelének tekintik. A tény azonban az, hogy ez a viselkedés az idegrendszer működésének szempontjából több dolgot is jelezhet:

  • lehet egyszerűen a stressz megszűnésére adott válaszreakció
  • jelenthet relaxációt
  • mutathatja magának a megküzdési mechanizmusnak a jelenlétét, tehát azt, hogy az idegrendszer dolgozik és próbál megbirkózni a helyzettel, ami azonban nem mindig jelenti, hogy a ló elfogadta vagy feldolgozta azt őt ért hatásokat (intenzív lerágás után is válhat kontrollálhatatlanná a viselkedés)

Ha megtanuljuk a véleményalkotás nélküli megfigyelést, akkor észre fogjuk venni azokat a figyelmeztető jeleket, amik arra utalnak, hogy a ló idegrendszere egyre kevésbé tudja kezelni az őt érő ingereket és még a „robbanás” előtt lépéseket tudunk tenni annak érdekében, hogy a helyzetet pozitív irányba befolyásoljuk.

Az idegrendszer adott módon működik, tehát egy bizonyos ingerre az annak megfelelő válaszreakció fog érkezni. Ha túl sok a stressz, akkor tanulást blokkoló hormonok termelődnek, ezért a stresszes helyzet az idegrendszer számára nem teszi lehetővé a tanulást, hanem előrevetíti a reaktív viselkedést. Bizonyos mértékű stresszre szükség van ahhoz, hogy változások végbemenjenek, ám ahelyett, hogy adott egyednél megpróbáljuk megítélni, hogy hol van az a szint, ahol még képes a tanulásra, célravezetőbb lehet arra törekedni, hogy alacsonyan tartva a stressz szintjét, lehetővé tegyük a ló számára, hogy megtapasztalja az adott helyzetet és reagálás helyett gondolkodni kezdjen.

A stresszhatás alatti alkalmazkodás rövid távon látványos eredménnyel járhat, de hosszú távon nem hoz valódi változást. A ló adott helyzetben megteszi ugyan, amit a lovas / tréner / terapeuta akar, egy hasonló helyzetben azonban ellen fog állni, hiszen a tanulási folyamat tulajdonképpen nem ment végbe. Az ellenállás pedig nemcsak viselkedési zavarokban és teljesítménycsökkenésben, hanem különböző betegségekben is megnyilvánulhat.

A ló egy ügyes lovasnak nagyon sok kérésére megfelelő cselekvéssel tud válaszolni anélkül, hogy valójában részt venne a folyamatban. Ha az idegrendszer működését figyelembe véve foglalkozunk a lóval, akkor tulajdonképpen tanulni tanítjuk meg, ami túlmegy a megszokott tréning keretein és lehetőséget teremt arra, hogy a ló cselekvésének motivációja (ön)bizalom alapú legyen.

Írta: Solti Babett Emese, www.horsepatching.com

Felhasznált irodalom:

  • www.ttouch.com
  • Linda Tellington-Jones: The Ultimate Horse Behavior And Training
  • Tteam Connections Newsletter July – Sept, 2013.
  • An Introduction to the Tellington TTouch® Philosophy youtube video

A cikkben bemutatott módszerek, technikák és eszközök használata szakmai gyakorlatot igényel. Bár a cikkben közölt információk megbízhatónak ítélt forrásból származnak, csupán tájékoztatás célját szolgálják, a szerző nem garantálja azok teljességét vagy pontosságát és nem vállal felelősséget a felhasználásukért. Viselkedési, teljesítmény- vagy egyéb problémák megoldása során lovad állapotáról minden esetben konzultálj személyesen állategészségügyi és lovas szakemberekkel.

Kommentek