Nissan X-Trail Tekna: kicsit modern, kicsit retró, és még a lószállítót is repíti
Dértől fehérlő hajnal köszöntött a tájra, amikor elindultunk az év első tesztvágtájára. Új év, új X-Trail.
A téli napsugarak cikázva csillognak nagyra nőtt hűtőrácsának krómozott V alakú díszburkolatán. Így akarják felhívni a figyelmünket az X-Trail legfeltűnőbb változására. Dominánsabb, vastagabb, és mélyebbre nyúló lett a Nissan jellegzetes első díszeleme. Közelebb került a lámpákhoz és az első lökhárítóba is belekapaszkodott mélyen lenyúló dominás aljával. Csak fokozza az X-Trail robosztus méretét! Az alsó kötényburkolat is átszabásra került a kanyarlámpák formájával együtt.
Tekintetünk már messziről is rajta ragad kellemes erőt sugárzó egyedi formáján, és kizárt, hogy más autóval összekeverjük. Némi változás történt az oldalvonalak mélységén, a küszöb alakján és a hátsó fertály lámpáin, lökhárítóján is. Így aztán a SUV kategória vágtázó metamorfózisversenyében az X-Trail kényelmesen, nyugodtan poroszkál a retró hangulat jegyében. Kicsi ráncfelvarrás itt, apró változtatások ott, és marad olyan, amilyennek megszerettük! Aki így kedvelte, most még jobban belehabarodik. Talán a többi gyártónak is meg kellene fogadnia ezt a jótanácsot! Néha sajnálom is, amikor egy jól sikeredett széria áldozatául esik a sok erőltetett változtatásnak.
Hát az X-Trail most itt van, újra és újra megkedvelem, mikor beleülök, mikor a nyergébe pattanok! Annyira, de annyira, hogy még a tesztautónk csokoládébarna színe is megtetszett! És ez ám a csoda, mert nem is szeretem a barnát, de az X-Trailt ez a tény határozottan nem érdekli, és pont elég csini ebben a színben pompázva!
De ne csak én dicsérjem, szeretem barátok, kollegák véleményét is kikérni. És mivel meghívást kaptam az Ökumenikus Segélyszervezet 30. születésnapi ünnepségére, gondoltam kifaggatom a munkatársakat kis közvéleménykutatás keretében. Letudva a szülinapi ünneplést, a szendvicseket, a kávézós csevegéseket, a 1353-as adományozást, fel is pattantunk az X-Trail nyergébe, ahányan csak belefértünk. Mivel tesztalanyunk nem a nagycsaládos hét személyes, így mind az öten kényelmesen elfértünk. Ahogy a Bikini is megénekelte, széles, tágas a tér, és mint a vásári lovat, máris alapos mustra alá vette mindenki az X-Trailt.
Mint a versenyparipa selymesen fényló szőrét, úgy indultunk a kárpit simogatásával. Szép, szép, belül nem sok minden változott, olyan otthonos, kellemes, mint az előző. Végülis minden a helyén van, minden könnyen kézre esik. No de ez a világosbarna kárpitozás, ahhh… jól megy a külső színéhez, és olyan egyedi. A rengeteg pakolóhely, a műszerfal kidolgozása...
A retró érzéshez híven a műszerek is hagyományosak. Az analóg kilométeróra és fordulatszámmérő közt azért a menetinfókhoz kaptunk digitális felületet is. Gombok rengetege gondoskodik a vágta közbeni jól kezelhetőségről. Középen egy 7 colos érintőképernyős kijelző, ahol kezelhetjük a navigációt, a mobil funkciókat, a menürendszert, és az SD kártyát és USB lejátszót is befogadó, kiváló minőséget garantáló BOSE audió rendszert. Na de most álljunk meg egy pillanatra. Kicsit csalódtam, mert a BOSE rendszer valóban jól dolgozik, szépen, tisztán szól kb. 70%-os hangerőig, de sajna ahogy közelítünk a max. plafonig, kapunk némi torzítást is a zene mellé. Nem vészes, de azért egy BOSE többet érdemelne. Kicsit alulra került maga az egész kijelző is, a légkondi kezelője meg még lejjebb. Menet közben nem mindig jó a rálátás.
Kényelmes, nagy a lábtér hátul is, az üléslapok is kellemesen hosszúak. Nosza, de mi ez itt? Ha lehajtjuk a hátsó ülés karfáját, belátni a csomagtérbe! Ejnye, jól jött volna oda egy kis tépőzáras takarás.
Elöl, a vezetőnél is rendben van minden, jól kézre állnak a kapcsolók, a kormány. De induljunk, gyi te, csapjunk a lovak közé! Egygombos indítás, kulcs a zsebben. És máris duruzsol a négyhengeres, 1300 köbcentis motor. Rögtön meg is szólalnak a csodálkozó, döbbent hangok: micsoda, 1300 köbcentis motor egy ekkora gépben? Persze nem titkolom, először engem is meglepett, hogy egy ekkora testben egy 1332 cm3 szívecske dolgozik! De én már korábban átnéztem a forgalmit, így aztán büszkén csillogtathattam meg szakértelmemet. Bizony ám, és rögtön jön a bizonyítás, a Renault motor turbóval, 160 lóerővel 5500-as fordulatnál, és 1800 fordulattól éledező 270 Nm-es nyomatékkal mindjárt szélsebes vágtára fogja az 1470 kiló önsúlyú X-Trailt! Nem panaszkodhatunk, az 1300-as motor az automata dupla kuplungos DCT váltóval elég szépen repíti büszke Nissan táltosunkat!
A fogyasztása már kicsit érdekesebb. Ha szinte tojást helyeztem a gázpedál alá, és nagyon konszolidált volt a vezetési stílusom, akkor sikerült vegyes forgalomban 7,4 liter körüli fogyasztást elérni, de a városi forgalomban bizony a 10-11 litert is megette. Sajna ez még nem is a plafon, mert a 160 lóerős motor engedi a dinamikus közlekedést is, és akkor aztán jön némi döbbenet, mikor 13-14 litert felszürcsöl a 60 literes tankból. Sokat töprengtünk kollegámmal, és az az érzésünk, hogy a környezetvédelmi előírások miatt bevezetett műszaki ketyerék lassan jelentős többletfogyasztást eredményeznek. Lehet, hogy a pillanatnyi CO-kibocsájtás remek adatokat mutat, de a használat során keletkező többletfogyasztás bizony elszomorító végeredményt hoz. Talán újra kell gondolni ezt a környezetvédelmet, és mégis jobb lenne visszatérni a jól bevált kis fogyasztású, erős dízelekhez, vagy jöjjenek a hibridek! Mondjuk országúton, pályán letornázta magát a fogyasztás 6,6 liter körüli értékre is.
Azt hihetnénk, ilyen méretek mellett bátran ráköthetjük két lovas utánfutónkat. De sajnos el kell szomorítsam minden kedves lovas barátunkat… Az önsúlya és a max. 1500 kilós fékezett utánfutóra vonatkozó vontatási súly miatt csak egylovas lószállítót húzhatunk vele. Sebaj, hiszen legtöbbször ez is elég. Ha rátolatunk az utánfutóra, a térben figyelő kamerarendszer segíti a manővert.
Viszont a csomagtartó mérete sok mindenért kárpótol. Rengeteg lovas holmit pakolhatunk az alapból is 565 literes csomagtérbe a használható pótkerék mellett. Két szintbe állíthatjuk a csomagtartó alját, ahol a felső szint alatt lehet egy kacatos rejtett fiókunk.
Magas építése ellenére autópályán is jól viselkedik az X-Trail, az oldalszeleket is alig érzi, hála a remekül dolgozó vezetéstámogató rendszereknek. Figyeli a sávelhagyást, a radarok körben érzékelnek, sávváltáskor figyelmeztetnek. Sajna a tempomat nem adaptív.
Összegezve a X-Trail egy kellemes méretű, kényelmes, szép SUV. Az összbenyomás feledteti az apró hibákat, és a kényelmesen kezelhető retró kivitelezés az X-Trailt nagyon szerethető, mindennapi közlekedési társunkká teheti. A mai agyondigitalizált, kisimított formavilágú autók közt méltó helyen képviseli a hagyományokat szerető retró érzést. Full extrás tesztautónk ára 12 millió körül, ehhez adódhat még némi plusz a rendelésektől függően.
Nissan X-Trail 1.3 Dig-T DCT adatok:
- Motorja: 4 hengeres soros vízhűtéses turbós 1332 cm3
- Erőátvitel: Dupla kuplungos automata DCT váltó
- Teljesítménye: 159 LE / 117 kW 5500 fordulatnál
- Nyomatéka: 270 Nm 1800 fordulattól
- Végsebessége: 198 Km / h
- Fogyasztás: Gyári vegyes: 7.1- 8.8 liter, tapasztalt: 7.4 - 14 liter
- Csomagtartó térfogata: 565 liter.
- Vontatható fékezett utánfutó tömege: 1500 kg.
Kommentek