Szelíd ragadozó a lovardában: Ford Puma, a lopakodó cicus
Kifejezetten lovas autót most még nem kaptunk a Fordtól, de a hasonlóan kecses és szép négylábú, a Puma, itt dorombol soraink között!
A szabadidő autók közt hova is soroljuk? Miközben mesélem baráti társaságban, hogy a gyári leírások SUV-nak kategorizálják, mint egy megriadt ménes, rögvest kivágtatnak, és nagy hévvel méregetik a Pumát. Nézik jobbról, balról, elölről, hátulról, aztán némi töprengés, konzultálás után megszületik az egységes határozat. Mint betöretlen csikó, dacolnak a hivatalos állásponttal, és egyhangúlag felém FORDulva kijelentik, a Ford Puma bizony Crossover! Ám legyen, ezt sportos, játékos gömbölyded formája is igazolni látszik. Nem is ellenkezhetek a népítélettel, főhajtva írom soraim, hiszen ők is olvassák. Miután eme fontos kérdésben egyetértettünk, pattanjunk be, és lássuk, mit tud tesztautónk.
Már az ajtónyitásra is elkápráztat a pumát kivetítő beszálló fény:
Nem kisautó, de nem is nagy hodály. Pont kellemes a mérete annak, aki az otthonos tereket szereti. Elöl és hátul is nagy a hely, kényelmes mindenhol. Berendezése, műszerfala a hagyományos formákat követi. Vonalai bársonyosan simogatják szemeinket, prémium minőségű a kárpitozása, kidolgozása, néhol bőrözött, finom varrásokkal kellemes tapintással. A vezetési élményt még kellemesebbé teszik a kényelmes, jó oldaltartású, masszázzsal és fűtéssel is kényeztető ülések. A műanyag részek is jó minőségűek.
A fő műszerfalnak is szép a grafikája, beszálláskor színes Puma képpel üdvözöl. Kilométeróra, fordulatszámmérő, és sok-sok információ. Kékes világításából csak úgy árad a nyugalom. Amerre tekinteted elmereng, mindenfelé gombok, kapcsolók erdejébe ütközik a szem. No de semmi pánik, mondaná Csöpi nyomozó a kedvenc filmünkből, hisz a kapcsolókat könnyű megszokni, és kevésbé vonják el a figyelmet a vezetéstől, mint az érintőképernyő menüiben való barangolás.
Középre is jutott egy érintőképernyős 4,2 colos színes LCD monitor. Itt barangolva a digitális rendszerben lehet módosítani pár alapbeállításon, be hangolhatod a mobilodat, tájékozódáshoz itt állíthatod be a gyári GPS rendszert, és kezelheted a hangrendszert is. Rádió, USB, és bluetooth beolvasás a zenékhez. Na és a hifi… Ott a pont! Hát ez egy sarkalatos része a Pumácskánknak, igazi katarzis a fülnek. No nem is csoda a csúcsminőség, hiszen a Bang Olufsen név már magában garantálja a hangzásminőséget. A B&O még maximális hangerőnél is tisztán, torzításmenetesen cirógatja a dobhártyádat! Próbazeném basszusgitárszólója se volt képes berezegtetni a hangfalakat, a műanyag alkatrészeket, és az akusztikailag is prímán kárpitozott teret sem. Persze egy puha párnázott tappancsú cicusnak nem is lehet problémája a hangokkal. A Ford minden típusához külön igazíja a hangrendszert, és ezzel joggal büszkélkedik a gyári brossúrákban.
Több alaptípusban a Titanium, Titanium X, St Line, és ST Line X változatokban kaphatunk masszírozós deréktámaszos ülést, könnyűfém kerekeket, sötétített üveget, mosható üléshuzatokat, automatikusan sötétedő tükröket, parkolóradart, sávtartó automata, holttér figyelő, vészhelyzeti automata, táblafelismerő rendszert, Start-Stop rendszert, automata full LED fényszórókat, esőérzékelős ablaktörlőket, elektromos panorámatetőt, kétzónás automata klímát. Gyorsan beszúrom a közepébe azt a pár apróságot, amit szánom, bánom, de kénytelen vagyok kritizálni. Cicusunk nem tud magyarul, hiányzott nekem a napszemüvegtartó felülről, és a kalaptartóra nem érdemes pakolni, ugyanis a csomagtartó nyitásakor függőleges helyzetbe kerül és minden a csomagtartóban landol.
Ó, a csomagtartó. Mérete igazán említésre méltó, 456 literes, plusz egy 80 literes, 76 cm széles, 75 cm hosszú és 30 cm mély alsó rekesz. És ha a koszos lovaglócsizmákat belepakolod, szintetikus vízálló anyaggal védi az autót, a leengedő dugó pedig segít a tisztításban. A fedelét több pozícióban is lehet állítani.
Ha mégis kevés lenne lovas felszerelésedhez az alap csomagtartó, az üléstámlák döntésével összesen 112 cm hosszú, 97 cm széles és 43 cm magas rakteret alakíthatsz ki. Ha pedig tele a kezed a sok holmival, láblengetésre automatikusan nyílik a csomagtartó ajtó.
Az átlagos menetkényelmei közt említésre méltó a 12 ultrahangos szenzorral, három radarral és két kamerával megspékelt adaptív tempomat és a sávtartó rendszer. Mindkettőt bekapcsolva a cicusunk szinte magától vágtázik. A sávtartó rendszer annyira jól szuperál, hogy abszolút a sáv közepén tartja az autót, nincs semmi kacsázás. Az aktív sebességtartó rendszer pedig a radarok segítségével figyeli a körülöttünk haladókat, és a beállított sebességen belül automatikusan fékez, illetve gyorsít a forgalom függvényében. Annyira, de annyira, hogy ha az autó előtt leáll a forgalom, a rendszer végig fékezi a Pumát, egész a megállásig. De szeretném hangsúlyozni, hogy a pár sorral feljebb említett "szinte magától" kifejezésen van a hangsúly! Semmilyen körülmények közt nem szabad kizárólag ezekre az automatikákra hagyatkoznod. Ezeket kiegészítő kényelmi szolgáltatásokat állandóan figyelemmel, készenléttel kell kísérni. Ugyanis ha a sávfelfestések halványak, ha lehullott levelek, hókása takarják, vagy elágazáshoz érkezünk, vagy a sárga ideiglenes terelők vannak felragasztva, a rendszer nem tudja értékelni, és megzavarodik, ami ebben az esetben nagyon balesetveszélyes lehet, ha a sofőr épp nem figyel. Persze ezt a Fordnál is tudják, és a felszereltséget kiegészítették egy éberségfigyelővel is, ami azt jelenti, hogy ha teljesen a sávtartóra hagyatkozol, kis idő után figyelmeztet, és elküld kávézni. Majd ismét rád mordul, hogy ugyan fogd már meg a kormányt, és vezess, ha pedig erre sem reagálsz, aktiválja a féket, és ha még mindig nem avatkozol közbe, teljesen megállítja az autót. Ez sem kellemes, ha autópályán utazol, ezért ismét kihangsúlyozom, állandó kontroll alatt kell tartani, és odafigyelni a vezetésre.
Akkor most nézzük, mi is hajtja nagy cicánkat! Persze, hogy ott a bizsergés a tappancsaiban, de azért lássuk milyen szív dobog benne! Az indításról teljesen az elektronika gondoskodik. A kulcs a zsebedben, egy laza gombnyomás, és máris dorombol a Puma. A motortér felnyitásakor megint kis döbbenet, mit tud ez az 1000 cm3-es motor. Bizony, a Pumánk egy nagy cicus, és méretéhez képest nagyobb erőforrásra számítottunk. De aggódásra semmi ok, az 1 literes 3 hengeres turbós EcoBoost motorba 125 vad lovacskát préseltek bele, így aztán 7 sebességes automata váltós szívecskéje nevéhez méltó fürgeséggel repíti ezt a nagy cicust! Persze akit a motor mérete mégis frusztrál, az rendelheti a dieselt, 1,5 literes TDCI, 120 lóerős 6 sebességes manuális váltós változattal is, vagy a Mild Hibrid változatot, az 1 literes EcoBoost MHEV 155 lóerős 6 sebeséges manuális váltóval. Minden változat csak az első kerekeket hajtja. Fogyasztásuk 7 és 4,5 liter közt a motorváltozatok függvényében.
A Ford B-padlólemezére építette az új Pumát, nyomtávja és tengelytávja a szabadidőautónkhoz optimalizálva. Menetdinamikája négy üzemmódban állítható az út és időjárási viszonyokhoz igazítva: Normal, Eco, Csúszós és Ösvény.
Összegezve a Ford nagy cicája, a Puma egy kellemes középkategóriás, jól felszerelt, kényelmes kezes, és divatos szabadidőautó. Minőségi kidolgozása, felszereltsége nagyon is szerethetővé teszi.
Alaposabban is szemügyre vennéd a Ford Pumát? Nézd végig képgalériánkat:
Szöveg és fotó: Legin István
Kommentek