Szelíd ragadozó a lovardában: Ford Puma, a lopakodó cicus

Ford Puma og2

Kifejezetten lovas autót most még nem kaptunk a Fordtól, de a hasonlóan kecses és szép négylábú, a Puma, itt dorombol soraink között!

A szabadidő autók közt hova is soroljuk? Miközben mesélem baráti társaságban, hogy a gyári leírások SUV-nak kategorizálják, mint egy megriadt ménes, rögvest kivágtatnak, és nagy hévvel méregetik a Pumát. Nézik jobbról, balról, elölről, hátulról, aztán némi töprengés, konzultálás után megszületik az egységes határozat. Mint betöretlen csikó, dacolnak a hivatalos állásponttal, és egyhangúlag felém FORDulva kijelentik, a Ford Puma bizony Crossover! Ám legyen, ezt sportos, játékos gömbölyded formája is igazolni látszik. Nem is ellenkezhetek a népítélettel, főhajtva írom soraim, hiszen ők is olvassák. Miután eme fontos kérdésben egyetértettünk, pattanjunk be, és lássuk, mit tud tesztautónk.

Már az ajtónyitásra is elkápráztat a pumát kivetítő beszálló fény:

Ford Puma 2
A beszálló fény és a kezdőképernyő

Nem kisautó, de nem is nagy hodály. Pont kellemes a mérete annak, aki az otthonos tereket szereti. Elöl és hátul is nagy a hely, kényelmes mindenhol. Berendezése, műszerfala a hagyományos formákat követi. Vonalai bársonyosan simogatják szemeinket, prémium minőségű a kárpitozása, kidolgozása, néhol bőrözött, finom varrásokkal kellemes tapintással. A vezetési élményt még kellemesebbé teszik a kényelmes, jó oldaltartású, masszázzsal és fűtéssel is kényeztető ülések. A műanyag részek is jó minőségűek.

Ford Puma 24
Prémium minőségű kárpitozás és kidolgozás

A fő műszerfalnak is szép a grafikája, beszálláskor színes Puma képpel üdvözöl. Kilométeróra, fordulatszámmérő, és sok-sok információ. Kékes világításából csak úgy árad a nyugalom. Amerre tekinteted elmereng, mindenfelé gombok, kapcsolók erdejébe ütközik a szem. No de semmi pánik, mondaná Csöpi nyomozó a kedvenc filmünkből, hisz a kapcsolókat könnyű megszokni, és kevésbé vonják el a figyelmet a vezetéstől, mint az érintőképernyő menüiben való barangolás.

Ford Puma 18
A Ford Puma műszerfala

Középre is jutott egy érintőképernyős 4,2 colos színes LCD monitor. Itt barangolva a digitális rendszerben lehet módosítani pár alapbeállításon, be hangolhatod a mobilodat, tájékozódáshoz itt állíthatod be a gyári GPS rendszert, és kezelheted a hangrendszert is. Rádió, USB, és bluetooth beolvasás a zenékhez. Na és a hifi… Ott a pont! Hát ez egy sarkalatos része a Pumácskánknak, igazi katarzis a fülnek. No nem is csoda a csúcsminőség, hiszen a Bang Olufsen név már magában garantálja a hangzásminőséget. A B&O még maximális hangerőnél is tisztán, torzításmenetesen cirógatja a dobhártyádat! Próbazeném basszusgitárszólója se volt képes berezegtetni a hangfalakat, a műanyag alkatrészeket, és az akusztikailag is prímán kárpitozott teret sem. Persze egy puha párnázott tappancsú cicusnak nem is lehet problémája a hangokkal. A Ford minden típusához külön igazíja a hangrendszert, és ezzel joggal büszkélkedik a gyári brossúrákban.

Több alaptípusban a Titanium, Titanium X, St Line, és ST Line X változatokban kaphatunk masszírozós deréktámaszos ülést, könnyűfém kerekeket, sötétített üveget, mosható üléshuzatokat, automatikusan sötétedő tükröket, parkolóradart, sávtartó automata, holttér figyelő, vészhelyzeti automata, táblafelismerő rendszert, Start-Stop rendszert, automata full LED fényszórókat, esőérzékelős ablaktörlőket, elektromos panorámatetőt, kétzónás automata klímát. Gyorsan beszúrom a közepébe azt a pár apróságot, amit szánom, bánom, de kénytelen vagyok kritizálni. Cicusunk nem tud magyarul, hiányzott nekem a napszemüvegtartó felülről, és a kalaptartóra nem érdemes pakolni, ugyanis a csomagtartó nyitásakor függőleges helyzetbe kerül és minden a csomagtartóban landol.

Ó, a csomagtartó. Mérete igazán említésre méltó, 456 literes, plusz egy 80 literes, 76 cm széles, 75 cm hosszú és 30 cm mély alsó rekesz. És ha a koszos lovaglócsizmákat belepakolod, szintetikus vízálló anyaggal védi az autót, a leengedő dugó pedig segít a tisztításban. A fedelét több pozícióban is lehet állítani.

Ford Puma 7
Vízálló burkolatú, leereszthető plusz rekesz a csomagtartóban

Ha mégis kevés lenne lovas felszerelésedhez az alap csomagtartó, az üléstámlák döntésével összesen 112 cm hosszú, 97 cm széles és 43 cm magas rakteret alakíthatsz ki. Ha pedig tele a kezed a sok holmival, láblengetésre automatikusan nyílik a csomagtartó ajtó.

Az átlagos menetkényelmei közt említésre méltó a 12 ultrahangos szenzorral, három radarral és két kamerával megspékelt adaptív tempomat és a sávtartó rendszer. Mindkettőt bekapcsolva a cicusunk szinte magától vágtázik. A sávtartó rendszer annyira jól szuperál, hogy abszolút a sáv közepén tartja az autót, nincs semmi kacsázás. Az aktív sebességtartó rendszer pedig a radarok segítségével figyeli a körülöttünk haladókat, és a beállított sebességen belül automatikusan fékez, illetve gyorsít a forgalom függvényében. Annyira, de annyira, hogy ha az autó előtt leáll a forgalom, a rendszer végig fékezi a Pumát, egész a megállásig. De szeretném hangsúlyozni, hogy a pár sorral feljebb említett "szinte magától" kifejezésen van a hangsúly! Semmilyen körülmények közt nem szabad kizárólag ezekre az automatikákra hagyatkoznod. Ezeket kiegészítő kényelmi szolgáltatásokat állandóan figyelemmel, készenléttel kell kísérni. Ugyanis ha a sávfelfestések halványak, ha lehullott levelek, hókása takarják, vagy elágazáshoz érkezünk, vagy a sárga ideiglenes terelők vannak felragasztva, a rendszer nem tudja értékelni, és megzavarodik, ami ebben az esetben nagyon balesetveszélyes lehet, ha a sofőr épp nem figyel. Persze ezt a Fordnál is tudják, és a felszereltséget kiegészítették egy éberségfigyelővel is, ami azt jelenti, hogy ha teljesen a sávtartóra hagyatkozol, kis idő után figyelmeztet, és elküld kávézni. Majd ismét rád mordul, hogy ugyan fogd már meg a kormányt, és vezess, ha pedig erre sem reagálsz, aktiválja a féket, és ha még mindig nem avatkozol közbe, teljesen megállítja az autót. Ez sem kellemes, ha autópályán utazol, ezért ismét kihangsúlyozom, állandó kontroll alatt kell tartani, és odafigyelni a vezetésre.

Ford Puma 19
Említésre méltó a 12 ultrahangos szenzorral, három radarral és két kamerával megspékelt adaptív tempomat és a sávtartó rendszer

Akkor most nézzük, mi is hajtja nagy cicánkat! Persze, hogy ott a bizsergés a tappancsaiban, de azért lássuk milyen szív dobog benne! Az indításról teljesen az elektronika gondoskodik. A kulcs a zsebedben, egy laza gombnyomás, és máris dorombol a Puma. A motortér felnyitásakor megint kis döbbenet, mit tud ez az 1000 cm3-es motor. Bizony, a Pumánk egy nagy cicus, és méretéhez képest nagyobb erőforrásra számítottunk. De aggódásra semmi ok, az 1 literes 3 hengeres turbós EcoBoost motorba 125 vad lovacskát préseltek bele, így aztán 7 sebességes automata váltós szívecskéje nevéhez méltó fürgeséggel repíti ezt a nagy cicust! Persze akit a motor mérete mégis frusztrál, az rendelheti a dieselt, 1,5 literes TDCI, 120 lóerős 6 sebességes manuális váltós változattal is, vagy a Mild Hibrid változatot, az 1 literes EcoBoost MHEV 155 lóerős 6 sebeséges manuális váltóval. Minden változat csak az első kerekeket hajtja. Fogyasztásuk 7 és 4,5 liter közt a motorváltozatok függvényében.

Ford Puma 26
Az 1 literes 3 hengeres turbós EcoBoost motorba 125 vad lovacskát préseltek bele

A Ford B-padlólemezére építette az új Pumát, nyomtávja és tengelytávja a szabadidőautónkhoz optimalizálva. Menetdinamikája négy üzemmódban állítható az út és időjárási viszonyokhoz igazítva: Normal, Eco, Csúszós és Ösvény.

Összegezve a Ford nagy cicája, a Puma egy kellemes középkategóriás, jól felszerelt, kényelmes kezes, és divatos szabadidőautó. Minőségi kidolgozása, felszereltsége nagyon is szerethetővé teszi.

Ford Puma 23
Ford Puma ösvény üzemmódban

Alaposabban is szemügyre vennéd a Ford Pumát? Nézd végig képgalériánkat:

Szöveg és fotó: Legin István

Kapcsolódó cikk
Kommentek