Vissza a csúcsra két arannyal és egy újonccal

Fogat sopot og

2021. szeptember 2-5-én Budapesten a Kincsem Parkban rendezzük a jubileumi XII. Négyesfogathajtó Európa-bajnokságot. A fogat-csúcstalálkozó a szeptember 25. – október 14. között megrendezésre kerülő „Egy a Természettel” Vadászati és Természeti Világkiállítás társrendezvénye.

Jubilálunk! Az ötven éve Budapesten rendezett első fogat kontinensbajnokságra és hazai fogatsportunk párját ritkító eredményeire is emlékezünk.

  • Az Aranyút állomásai: Budapest (1971) – Windsor (1973) – Sopot (1975) – Donaueschingen (1977) – Haras du Pin (1979) – Zug (1981).
  • Az Aranykeret: Abonyi Imre, Fülöp Sándor, Papp József, Bárdos György, Bálint Mihály, Muity Ferenc, Fintha Gábor.

A hat Európa-bajnokságon dr. Várady Jenő sikerkapitány irányításával az Aranycsapat tagjai a nyerhető 36 éremből 15-öt, a 12 aranyból 10-et hoztak haza.

III. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság 1975. Sopot, Lengyelország

Sopot, a Balti-tenger királynője, 40 ezer lakosú exkluzív üdülőváros. Gyönyörű természeti adottságai, kulturális programjai okán évszázadokon át a gazdagok kizárólagos üdülőhelye. A csodálatos helyszín különleges verseny-rendezésre is lehetőséget kínált. Európa leghosszabb fából épült mólója, korábban tengeri hajók kikötési pontja a Sopot Pier, a maraton szakasznak különleges, nehéz, egyedi akadálya volt.

Esélyek és kételyek

Egészségesen ékeznek-e meg lovaink, segédhajtóink, keresztülutazva fél Európát? Mennyit javult a felkészülésünk intenzitása? Milyen lesz a terep, a tenger? Hogyan készültek fel a házigazdák, hogyan a konkurencia?

Az előző, windsori Eb érem nélküli szereplésünknek semmi utóhatása. A tekintélyünk változatlanul nagy, bár sokan bizakodnak, hogy a magyarokat most el lehet kapni.

Az első aranyérem a rendezőké

Az EB-rendezés Lengyelországban közüggyé lett. Nem csupán a lengyel lótenyésztők, a Lengyel Lovas Szövetség, a sporthivatal, hanem a lengyel állam is kifejezte gondosságát, törődését és támogatását.

A sötét ruhás, fehér inges rendezők szuper gépi időméréssel, példás fegyelemmel várták a startot. Az állatorvosi szolgálat lóháton is állandóan készenlétben, úton volt. A rangos nemzetközi bírói kar pontos, megbízható. A technikai felszerelésük a korábbiakhoz képest olyan, mint a félszemű tengeri kalóz szextánsa, az óceánjáró radarjához méri fel a terepet Dr. Várady Jenő kapitány.

Díjhajtás

A csapatteljesítmény rendkívül egységes. Papp 103, Muity 108, Bárdos 109, Abonyi 111, Fülöp 113 pontot hajtott.

Ötletesen új maratonszakasz

A kilátás tribünökről, a pályán át egyenesen a másfél kilométernyire lévő tengerre esett. Az A, C, E szakaszok a pálya főtribünétől indultak, a városon át a tengerig, majd egy másik útvonalon vissza a tribünök elé érkeztek. Így valóban megoldható volt, hogy a pályára özönlő

közönség, belépődíj mellett 155 startot és célba érkezést láthasson. Egyidejű, azonnali részeredmény-hirdetés mellett.

Tartottunk a tengeri maratontól. Mi lesz, ha…? Abonyi pusztai, homokfútta szeme a tengert látva latolgatta: vajon Nicsevó és Fajankó mit szólnak a nagy vízhez? Bárdost is aggodalom és balsejtelem fogta el: a lippek a tenger vizesakadályában mire lesznek képesek?

Tengervízi tréning

Az „A” ügetőszakasz tizenegy kilométere egyenesen húzott be a tengerbe. Felkészültünk rá. Minden nap „tengerjárás” volt a helyszíni felkészülés csúcspontja. Addig gyakoroltunk, amíg a lovaink nyugodtan, tiltakozás nélkül mentek bele a másfél méteres hullámokba. Jó is volt ez a tengeri ismerkedés, mert mint a pályabemutatón kiderült, közel 1100 métert kellett benne hajtani.

Várady dr. előírta, hogy versenyzőink inkább a hullámoktól keményre nyalt homokpadon hajtsanak, mint kint a napsütötte mély homokon, mert az teljesen kiveszi a lovak erejét.

A változatosság kedvéért a széles famóló három ívének valamelyike alatt is át kell hajtani. Mi a legmélyebb vizűt, a belsőt választottuk, mert a lovak – éppen a mélység miatt – ott fértek el a fejükkel legjobban.

Soha vissza nem térő alkalom volt vízben hajtott magyar fogatokat a kék tengerben látni: ritmusban mozgó, pergő, eleven, lüktető világ, a négyesfogatok nagy kavalkádja és parádéja volt ez.

Segítsetek Biharnak, alig bír lépni, vérzik az orra is – így Fülöp a C szakasznál. Segített mindenki. Aztán a csapattag fogatnak mennie kellett tovább. Kemény nap volt. A sok gyakorló tengeri munka kamatozott: 1. Abonyi, 2. Muity, 3. Bárdos.

A 80 tagú tengerészzenekar, az égtől kölcsönvett színű, szép kék egyenruhájában már felsorakozott. Szólt a himnusz. A három magyar zászló lassan, egyszerre kúszott az árbócok csúcsára.

Az ünnepséget követően ilyen nyugodt légkörben még nem készültünk nemzetközi akadályhajtásra, de Bihar miatt idegeskedtünk – összegzi Várady dr. a nap energiaemésztő történéseit.

Eb-hez illő nehéz akadálypálya

Az akadálypályát népi elemekkel – gémeskút, karám, virágözön – díszítették.

A hat hibátlan hajtó: Abonyi, Bárdos, az angol Bowman, a német Duen és Freund, a lengyel Czerminski. A versenyszámot Bárdos előtt George Bowman nyeri sötétsárga Welsh cobokkal. Prince Philipp, a FEI elnöke ünnepélyes zászlófelvonás mellett osztja ki az Eb érmeit.

Az előző, magyar érem nélküli windsori Eb után megismétlődött tehát az 1971. évi budapesti siker, idegen környezetben, idegen pályán. 1. Abonyi, 2. Bárdos, 3. Muity és a magyar csapat: Abonyi, Bárdos, Fülöp. Újabb nagy siker. Hála versenyzőink felkészültségének, Kádár László és Jávor György vezette hozzáértő szakmai munkának, az edzőtábor fegyelmének, az imponáló kötelességtudatnak, a taktikai érzéknek.

Abonyi Imre négy aranyéremmel búcsúzott az Európa-bajnokságtól – de még nem volt világbajnok. Következett pályájának csúcsa az apeldoorni világbajnokság két aranya (1976).

Ígéretes fogatjövő

Muity és Bárdos nagyszerű szereplése táplál nagyon szép további reményeket. Bárdos a tapasztaltabb, Muity most szagolt először puskaport ilyen nagy versenyen, s nagyszerűen helyt állt – szól Várady kapitány értékelése.

V Kommunike 1
V Kommunike 2
V Kommunike 3
V Kommunike 4
V Kommunike 5
V Kommunike 6
V Kommunike 7

Szöveg: prof. dr. Fehér Károly

Kapcsolódó cikkek
Kommentek