Megállíthatatlan zsenik: V. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság 1979. Haras Du Pin (Franciaország)
- 11 nemzet, 8 csapat, 34 versenyző
- A csapat: Bárdos György, Muity Ferenc, Fülöp Sándor Európa-bajnok: Bárdos és a magyar csapat: Bárdos, Fülöp, Muity
Haras du Pin
Az első benyomás: XIV. Lajos francia „kalapos” király, aki Franciaországot az európai nagyhatalmak közé emelte, tudta, hogy hova építtesse fel ménesét. A méntelep egy kastélymúzeum, a múltból itt felejtett építészeti remekmű, amelyben lovak laknak.
Még el sem kezdődtek a küzdelmek, de a rendezők már 1-0-ra vezetnek. Igaz, nem az ő érdemük, de a színhely, az Eb-küzdelmek környezete csodálatos. Mesevilágba érkeztünk. Amerre nézünk, mindenfelé üde zöld legelő, tehenek, birkák, lovak és fehér falú, muskátlis ablakú tanyák. Olyan gyönyörű a táj, annyira elevenek a színek, hogy már-már azt hisszük, mindez nem is valóság, hanem álom.
Csapatunk szállása a verseny helyszínétől mintegy 40 kilométerre lehetett. Így a normandiai kakasoknál is korábban keltünk – és aranyat leltünk.
A tekintélyünk
A magyar csapat az Európa-bajnoki cím védőjeként (Donaueschingen, 1977, egyéni- és csapat- aranyérem) valamint a kirobbanó magyar sikert hozó 1978. évi kecskeméti világbajnokság után (egyéni- és csapatgyőzelem, a dobogó három helyén magyar hajtó) érkezett a kontinensviadalra.
„A magyarok csak a hazai pálya előnye miatt taroltak Kecskeméten, itt az alkalom a visszavágásra.” A fanyalgók csattanós választ kaptak…
Gondok a díjhajtás előtt
Fülöp a sűrű ködben idegesen érkezett a pályára: „Bemelegítés közben gyeplős lovam, Irány megbotlott, a bal elülső lába súlyosan megsérült.” A hír hallatára elkezdődött a szaladgálás: a csapat vezetői állatorvosért telefonáltak, majd kérelmet nyújtottak be a versenyigazgatósághoz, hogy a csapatban Fülöp helyett Bálint indulhasson.
Az állatorvos ugyan megállapította a súlyos sérülést, ám a zsűri a kérelmünket ennek ellenére elutasította. Az aranyérem így akár messzire is gurulhat. Bárdos világ- és Európa-bajnoki rangjához méltóan szerepelt a díjhajtó négyszögben. Bálint lipicaijai is kitűnő programot mutattak be. Fülöp tartalékos összeállításban is jól szerepelt. A legnagyobb dicséret bravúros teljesítményére, hogy a versenybírók észre sem vették, hogy világ- és Európa-bajnokunk felforgatott összeállítású fogattal versenyzett.
Díjhajtás: 1. Velstra (holland) 31, 2. Bowman (Nagy-Britannia) 33, 3. Bárdos 38, 4. Bálint 39, 6. Fülöp 40 hibapont.
Maraton: döntő magyar fölény
Elkezdődött az izgalmas, néha drámai pillanatokkal felforrósodott nagy színjáték, a maratonhajtás. Dr. Várady kapitány egy csodálatosan szép erdei lovaspályán ütötte fel főhadiszállását, ahol az A-, B-, és D-szakaszok rajtja és célja is volt. Örömmel nyugtázta, hogy Bárdos a mély, sáros talajon óramű pontossággal hajt és nulla hibaponttal vág neki a befejező akadályszakasznak. A hatos vizes akadálynál, ahol a külföldiek néha percekig köröztek, Gyuri szinte berobbant fogatával a vízbe, majd egy kis fürdés után a cél felé haladt – kígyózva, nehogy túl korán érkezzen.
Bálint rajtja előtt az angol bíró közölte: mivel nem a díjhajtáson szerepelt lovaival indul, kizárják a versenyből. „Miska, te csak indulj, tedd a dolgodat, a többit pedig bízd ránk…” – nyugtatta Borontai István csapatvezető. Tíz perc múlva kiderítették a megnyugtató döntést: a versenyre nevezett öt lovat a versenyző tetszése szerint, naponta cserélheti. A szilvásváradi hajtó idegfeszültsége ellenére is kitűnő teljesítményt nyújtott és öt hibaponttal fejezte be a nagyon nehéz terepversenyt.
Fülöp ostorhegyes lova, Irány állapota sajnos nem javult, így kénytelen volt feladni a versenyt. A nyilvánvaló tanulság: világversenyre csak öt, egyforma képességű, minden számban a siker reményében egyformán indítható lóval szabad utazni.
A csapattag Muity az A-szakaszon bosszantó hibát követett el. Később már remekül hajtott, végül is Bárdos és Bálint mögött a harmadik helyen végzett.
Volt, aki feladta
Amíg a mieinket figyeltük, a pályán több megrázó esemény is lejátszódott. A holland Velstra lovai már teljesen kimerülten érkeztek a hatos akadályhoz. A fogat még elindult a hetes felé, ám a domboldal közepén megálltak, a bokaszőrös fríz lovak egy kilométerrel a cél előtt már nem bírták tovább. Az eddig élen álló versenyző kénytelen volt feladni a versenyt. Többet nem is indult ezekkel a lovakkal.
Maratonhajtás: 1. Bárdos 3, 2. Bálint 5, 3. Muity 10,5, 4. Jourdanne (francia) 27, 5. Walisewski (lengyel) 30, 6. Coulthard (angol) 33 hibapont.
A maratonhajtás tehát a magyar hajtók és lovak meggyőző fölényét hozta. Az aranyérem még nem volt a nyakukban, de az újabb győzelemhez már nem sok hiányzott.
Akadályhajtás
Amennyiben az élen álló három hajtónk nem hibázik, megismétlődhet az előző évi, a kecskeméti világbajnoksági siker, mindhárom egyéni- és csapatérmet a mienk nyerik – idegen pályán!
A sáros, lejtős akadálypályán Fülöp tartalék lóval egyszer hibázott. Muitynak hibátlant kellett hajtania a bronzéremért. Remekül kezdett, fogata lendületesen haladt az akadályok között. Egy forduló után azonban kocsija megcsúszott és verte a 17-es akadályt, amiért 10 hibapontot kapott. A bronzérem máris ott gurult a sárga labdával együtt, Walisewski így két ponttal megelőzte hajtónkat. Bánkódásra nem volt sok idő, mert Bálint hajtott a pályára. Óvatosan, de jó tempóban ment és az ezüstérmet már a zsebében érezhette. Az utolsó induló, Bárdos következett. Ha csak egy akadályt is ver, Bálint az Európa-bajnok. Miért tenné? Pontosan hajtott, nagy tempót diktált, célba érkezésekor tízezer ember tapsolt az aranyérmesnek.
Az összevetés is Bárdosé és kétséget kizáróan újra bizonyította: a jók között a legjobb.
Akadályhajtás: 1. Bárdos 0 hibapont, 2. Bálint 0, 3. Mast (svájc) 0, …8. Muity 10.
Éremeső
A vasárnapi program esővel kezdődött és éremesővel zárult. Az ünnepélyes eredményhirdetésre 34 fogat hajtott a pályára. Először Bárdos nyakába akasztották az egyéni aranyérmet, majd Bálint kapta az ezüstöt. Bronzérmes a nemzetközi rangú lengyel Waliszewsky. (A világ legrangosabb fogatversenyén Aachenben 1977, 1979 és 1985-ben is győzött). A díjátadó parádén a Bárdos fogat nem győzött forgolódni, több trófeát vett át, mint az összes riválisa együtt.
A szívatás - avagy egy magyaros majdnem meghívás…
Hétfő, vagonírozás hazafelé. Délután hatkor rohanás Párizsba. Fél kilenckor kezd a világhírű, 1890 óta töretlenül népszerű Folies Bergére. A nagyhatalmú magyar származású Michel Gyarmathy, (Ehrenfeld Miklós) részvényes, művészeti igazgató meghívta a csapatot. Ez a jutalom. Újabb rohanás, gyors vackolódás Párizsban. Taxival odaérünk. Nem Gyarmathy, egy tábla vár a bejáratnál: hétfőn szünnap!
Forrás: a szemtanúk hitelességével, Dr. Várady Jenő: Aranyúton – A magyar fogathajtás története
Az Aranyút főszereplője
Névjegy: Bálint Mihály (1945-2011)
Állócsillag, akire mindig lehetett számítani
Lovat szerető családból származik. Édesapját még gátéri születése előtt elvesztette, így kicsi korától nagyapja mellett, a lovak körül, a bakon érezte jól magát és ez a kötődése élete végéig kíséri. A bokrosi pusztán csikós, majd Csipkéskút következett, ahol a fogathajtással életre szóló barátságot kötött.
Abonyi Imre segédhajtójaként, nagy akaraterővel, végtelen paraszti szorgalommal és szerényen tanulja a mesterfogásokat. Négyesfogathajtó pályafutását 1974-ben Hódmezővásárhelyen kezdte, majd mezőszilasi, szilvásváradi, bugaci embert próbáló munka után érkezik a világ legjobbjai közé.
Három világbajnokságon (Kecskemét, 1978, Szilvásvárad, 1984, Stockholm, 1990) és két Európa-bajnokságon (Haras du Pin, 1979, Zug, 1981) startolt. Egyéni bronzérmével állt a világbajnoki dobogó harmadik fokán (Szilvásvárad, 1984). Európa-bajnoki egyéni ezüst (1979) és csapat aranyérmet nyert (1981). Ötször szerepelt a világ legjobb hajtóinak nemzetközi (FEI) listáján. Magyar bajnok (1978), Magyar Hajtó Derby-győztes (1981).
Elismerés: Gróf Széchenyi István Emlékérem (a legnagyobb lovas kitüntetés
Bálint Miska és a narancshéj
Miska jeles hajtó, ám nem a szikrázó fényű üstökösök között, mint Abonyi, Fülöp, Bárdos. Inkább amolyan állócsillag. Rá mindig lehetett számítani. Apró termete, cserzett, sovány arca, egész lénye határozottságot sugárzott és a szemében, barna arcához képest világos, olykor világító szemében azonban, különösen verseny közben szenvedély izzott.
Várady mondta: ha egy narancshéj van a pályán, azt Miska biztos megtalálja és megcsúszik rajta. Nem erre, hanem rá, az elszívott vagonnyi cigarettára, bravúrjaira és kitűnő eredményeire emlékezünk.
Az V. Eb-n, Haras du Pinben már a nagy siker kapuja felé hajtott: díjhajtásban negyedik, maratonon, ahol óvás alatt versenyzett, a második, ha Bárdos az akadályversenyben egyetlen hibát vét… Nem tette. Így Miska „csak” egyéni ezüstérmes.
1981-ben Zugban csúcsra ért: a maratonon ugyan kocsirúdja eltörött, de kit érdekelt ez a végén: Miska csapat Európa-bajnok.
Forrás: Dávid Sándor
A szamárfogat segített Miskának
A mélykúti derbyn az akácerdőből kiért Bálint-fogat még hallotta a kutyák ugatását, mikor hordót szállító szamárfogat jelent meg a szőlőtábla sarkán. A négyesfogat lendületétől megrémült kocsis ijedtében felborult a hordókkal együtt. A guruló, kongó üres hordók jócskán próbára tették a lovak idegrendszerét, s néhány esetben túllépték az ingerküszöböt is.
A szamárfogat kocsisának lankadó kiborulási fájdalmát sűrűn kellett – egy-egy üveg borral – támogatni a rendezőknek. A híres szamárakadály Bálint Mihálynak adott alkalmat helyzetfelismerésének, ötletességének, határozottságának villogtatására.
Szürkéi a szamár és a guruló hordók láttán mit tehettek mást – eltörték a rudat. És mit tehetett erre Miska? Kirántotta gyorsan a szamárkocsi rúdját, betette fogatába, s bár annak csak fél pápaszeme volt – a négy lovat hibátlanul behajtotta a célba.
Diogenész sporttárs görög filozófus, aki hordóban lakott, nagyon meg volt elégedve hordóival és ledobott Bálint Miska fejére egy babérkoszorút, melyet sajnos senki sem ért rá akkor megkeresni.
Forrás: dr. Várady Jenő
Velünk élő fogattörténelmünk - Aranyúton
2021. szeptember 2-5. között Budapesten a Kincsem Parkban rendezzük a jubileumi XII. Négyesfogathajtó Európa-bajnokságot. A fogat-csúcstalálkozó a szeptember 25. – október 14. között megrendezése kerülő „Egy a Természettel” Vadászati és Természeti Világkiállítás társrendezvénye.
Jubilálunk! Az ötven éve Budapesten rendezett első fogat kontinensbajnokságra és hazai fogatsportunk párját ritkító eredményeire is emlékezünk.
- Az Aranyút állomásai: Budapest (1971) – Windsor (1973) – Sopot (1975) – Donaueschingen (1977) – Haras du Pin (1979) – Zug (1981).
- Az Aranykeret: Abonyi Imre, Fülöp Sándor, Papp József, Bárdos György, Bálint Mihály, Muity Ferenc, Fintha Gábor
A hat Európa-bajnokságon – dr. Várady Jenő sikerkapitány irányításával az Aranycsapat tagjai a nyerhető 36 éremből 15-öt, a 12 aranyból tízet hoztak haza.
Sorozatunkban az Aranyút történéseit, főszereplőit a korrajzot, a tablót idézzük. V. rész
Szöveg: prof. dr. Fehér Károly
Kommentek