Megérkeztek az első lovak Tokióba, az Olimpia helyszínére
Július 15-én landoltak Tokióban az ötkarikás játékok első négylábú atlétái: összesen 36 díjló.
A különleges figyelmet érdemlő utazók Ausztria, Belgium, Dánia, Hollandia, Japán, Nagy-Britannia, Németország és Portugália csapatainak, valamint Brazília, Észtország, Finnország, Írország és Marokkó egyéni indulóinak lovai. Olyan sztárok voltak köztük, mint az Isabell Werth által lovagolt Bella Rose, vagy Charlotte Dujardin Gio-ja.
A lovak a nagy út előtt 60 napig egészségügyi megfigyelés alatt álltak, majd közvetlenül az utazás előtt hét napot töltöttek karanténban. A repülés során minden lószállító konténerben két ló utazott a 14-17°C-ra temperált fedélzeten, kényelmükről és egészségükről a teljes út során lóápolók, valamint egy állatorvos gondoskodtak.
A lovak a belgiumi Liege repülőteréről indultak útnak egy Emirates SkyCargo Boeing 777 gép fedélzetén, és egy 90 perces dubaji leszállást követően összesen 18 óra 15 percnyi repülés után érkeztek meg a tokiói Haneda repülőtérre. Bár a Haneda a világ negyedik legforgalmasabb reptere, ez volt az első alkalom, hogy egy teljes repülőgépszállítmány lovat fogadhattak.
A lovakat és az őket kísérő felszereléseket a Japán Lóverseny Szövetség 11 légkondicionált lószállító kamionja várta, hogy a Baji Koenben álló olimpiai istállókba szállítsák őket.
A világ legnagyobb volumenű lószállítása
Az Olimpiai és Paralimpiai Játékokra összesen 325 ló érkezik Tokióba: 247 az olimpiára és 78 a Paralimpiára, ami 14, illetve öt járatot jelent. Ezt a monumentális lószállítási műveletet az 1960-as római Olimpia óta a Peden Bloodstock szállítmányozó cég, a FEI hivatalos lószállító logisztikai partnere szervezi.
A repülés megszervezése során a repülőgép terhelhetőségének figyelembe vétele, valamint a rakomány súlyeloszlásának pontos megtervezése rendkívül fontos. Emiatt a lovak súlya is kulcskérdés, ami jellemzően szakáganként változik. A díjlovak átlagosan 630, a militarylovak 515, míg az ugrólovak 610 kilogrammot nyomnak.
A lovak szállítása azonban nem minden, összesen 100.000 kg felszerelés (nyergek, kantárak, lábvédők, lótakarók, ápolófelszerelés, patkók és patkósarkak, stb.) és 60.000 kilogramm takarmány szállítását is meg kell oldani.
A járatok emellett lovanként 40 liter vizet is szállítanak.
Három szakág, öt karika
Az idei Olimpia újdonsága, hogy a csapatok már csak három főből állhatnak, ezzel a korábbinál több, ötven nemzet kapott lehetőséget az indulásra. Hét ország állít ki teljes csapatot mindhárom olimpiai szakágban: Ausztrália, Franciaország, Japán, Nagy-Britannia, Németország Svédország és az USA. Díjlovaglásban 60, lovastusában 65, díjugratásban 75 indulót láthat majd a közvetítések közönsége.
A versenyszámok az alábbi időbeosztás szerint zajlanak:
- Díjlovaglás: 2021. július 24., 25., 27. (csapat döntő), 28. (egyéni döntő)
- Lovastusa: 2021. július 30., 31. (díjlovaglás), augusztus 1. (terep), augusztus 2. (díjugratás, illetve csapat döntő)
- Díjugratás: 2021. augusztus 3., 4. (egyéni döntő), 6., 7. (csapat döntő)
- Paradíjlovaglás: 2021. augusztus 26-30.
Fenntarthatóság az Olimpián
A fenntarthatóság jegyében az 1964-es olimpia helyszínén, a Baji Koen létesítményben kaptak helyet a lovak és lovassportok. Az elhasznált almot energiatermelésre fogják hasznosítani. A lovastusa tereppályájára kizárólag helyben honos növényfajokat telepítettek.
Forrás: FEI
Fotó: FEI/Yusuke Nakanishi, FEI/Leanjo de Koster
Kommentek