Suzuki Vitara: amikor a befektetés egy hűséges igavonóban visszaköszön
Már nem nyílnak a völgyben a kerti virágok, már nem zöldell a nyárfa a kifutó előtt. De látod amottan az ünnepi világot, karácsonyfa áll az istálló előtt. Készül is a Mikulás, hisz elmúlt a lángsugarú nyár, és a sok gyermek mind meglepetésre vár. Nagy a sürgés forgás, és ha a rénszarvasok kifulladnak, egy tűzpiros Vitara készenlétben áll! Kérdem is a Mikulást, miért pont a Vitara? "Az ajándék rengeteg, amit minden gyermek nagyon vár, ha szarvasaim elfáradnak, nem vesződöm szervizzel, indítással, csak átpattanok a Vitarámba, és már indulok is tovább" - válaszolja a nagyszakállú. Ünnepi autóteszt Legin Istvánnal a Kincsem Parkban.
Kétségtelen, ha a megbízhatóságnak szobrot állítanának, a Suzuki biztosan modellt állhatna. Nem is véletlen, hogy az eladási lista élére törtek, és a Vitara már évtizedek óta megbízható hátaslova sok vállalkozónak vagy lovas embernek. A gyárban is bevállalják, és a motorra, túrbóra, váltóra, hibrid rendszerre 3+7 év garanciát ígérnek.
Sokadik alkalommal a Vitara megint a megújulás útjára lépett.
Első látásra titkosnak tűnik az újdonság. Persze ne is nyúlkáljunk ahhoz, ami már jól bevált. Így külső látásra igazán csak az eleje változott. Más lett a lámpák osztása, és ledek hozzák a megvilágosodást. Változott a hűtőrács és a króm betétes a lökhárító keret.
A nagy változás, az újdonság, a motortérben van elrejtve. A Vitarát is, mint a többi Suzukit, a hat fokozatú váltón keresztül Hibrid rendszerrel tuningolt motor repíti. Az 1,4 literes közvetlen befecskendezésű turbós Boosterjet már ismerős az előző változatokból. Most még kapott egy mild hibrid, úgynevezett lágy hibrid rendszerű rásegítést az elektromos lovak erejével. Ez a rendszer nem tud önálló hajtást biztosítani, de rásegítő támogatásával egyenletesebb nyomatékot és menetdinamikát, üzemanyagmegtakarítást eredményez, és szabályozható motorfék rásegítésével a fékbetéteket is kíméli. Ezáltal szintén környezetbarát, hisz jelentősen csökkenti a szálló pór mennyiséget is fékezéskor. A lágy hibrid egyszerű és könnyű. A Suzuki hibridje egy meghajtásra is alkalmas univerzális generátor-villanymotorból (ISG), egy nyeregtáskányi 48 voltos lítiumion-akkumulátorból, egy megerősített ékszíjhajtásból, és elektronikából, a 48-12 voltos DC/DC konverterből áll. Az ISG generátor lassításkor a motorféket is erősítve áramot fejleszt, amit a lítiumion akkumulátorokban tárol. A hatékony töltési folyamat a menetdinamika igénye szerinti motorrásegítést tesz lehetővé. Az így tárolt energiának köszönhetően a hibrid rendszer a rásegítésnél minimalizálja az áramfelhasználás benzinmotorra háruló terhelését, valamint halkan, rezzenéstelenül indítja az automata Start/stop rendszerrel ellátott motort. Takarékoskodik a fékbetétekkel, és 10-15 százalékos üzemanyagmegtakarítást ér el. Fogyasztása a gyári értékek szerint 5.6 liter is lehetne, de a gyakorlat rácáfol majd’ egy literrel. Lágyan, a gázpedállal tojáshéjon táncolva, a többi közlekedőt is irritálva, finoman közlekedve sem bírtam 6,4 liter alá tornázni a vegyes közlekedésű fogyasztást. De azért ez egy 130 lóerős, 95 KW-os, 235 Nm nyomatékos SUV esetében nagyon is jó fogyasztási eredmény. Persze a hibrid működéséből menet közben semmi különöset nem érzünk, hiszen minden automatikus. Na, na, de azért mégis! Hegyezem a fülem, figyelek! A motor csendesebb, és egyenletesebb a járása mint elődeinek. Nagyságrenddel növeli a komfortérzetem, amit még a belső tér kellemes kialakítása is csak fokozni tud.
A változás szele megérintette kicsit a műszerfalat is. Kissé változott a műszer egységek háttere, több infót kaptunk az órák közti 4,2 colos kijelzőre. Házimozi rendszere a Hibrid működését is kivetíti elénk. Grafikonokon mutatja a menetteljesítményt, a fogyasztást, a menetidőt, a megtett utat. És kicsit változott még a kormány formavilága is. A többi ismerősen köszön vissza ránk. Hagyományokhoz hűen a műszeregység, a kis kedvenc, igényesen mutatós középső óra, és néhány kezelő gomb is megmaradt analóg formában. Ami igenis nagyra értékelhető azoknak, akik eltévelyegnek a menük erdejében, és nem győznek lépegetni mondjuk a napi számláló nullázásához. Csak lazán oda nyúlunk a műszerfal széli gombokhoz, tekergetjük, megnyomjuk, és máris leegyszerűsödött a világ körülöttünk.
A felszerelés kifogástalan: adaptív tempomat, kulcs nélküli nyitás - indítás, holttérfigyelő, sávtartó, sávelhagyás figyelmeztetés, ülésfűtés, tábla kijelzés, DSBS vészfékasszisztens, parkolásérzékelők, tolatókamera, ESP menetstabilizáló. És még rengeteg külső és belső kiegészítő kapható a gyári tartozékok kínálatában.
Négyféle menetüzemmódból választhatunk a középkonzolon jól kezünk ügyébe eső, és könnyedén kezelhető tárcsagombbal:
- Auto: normál menetnél az üzemagyag fogyasztást optimalizálja
- Sport: dinamikusabb motorteljesítményt, direktebb gázpedálreakciót, és nagyobb nyomatékot enged a hátsó kerekekre
- Snow: havas csúszós utakon lágyabb nyomaték, finomabb gázpedál, és a kipörgésgátló lágyabb beavatkozása révén fokozza a stabilitást.
- Lock: Fokozza a tapadó kerekek nyomatékát, és az ESP működését optimalizálja az elakadás megakadályozására. A lejtmenetvezérlő besegít a motorféknek, és síkos lejtőkön is segít az irányítás megtartásában.
A Suzuki Vitara menetdinamikája kellemesen direkt, szinte kitapintható az út. Alig érezni az elektronikák beavatkozását. Aki kedveli a 3 és 4 betűs rendszerek és kütyük előtti autós érzést, annak szerethetően retrós a Vitara vezetési élménye.
A középső 7 colos érintőképernyős kijelzőn részletgazdag színes grafika mutatja a menetüzemmód választást, a Google Maps térképeket és GPS navigációt, mobiltelefonkapcsolatot, a beállítások sokaságát, és az audio rendszert is itt kezelheted. A hifi rendszer rádiót, USB bementet, és a telefonról vagy bármilyen bluetooth eszközről betöltött zenetárat bűvöli. Hangzása a névtelen gyári rendszerhez képest is nagyon finoman szól, és az utastér akusztikája is kellemesen simogatja dobhártyáinkat. De nem csak az akusztika, a belső kialakítás is barátságos és kellemes tapintású anyagokból áll.
A bőr huzatú első ülések is fokozzák a minőségi komfort érzését, a kényelmet, és az ülésfűtések a hidegindításnál jól jönnek a fázós lovasoknak. A hátsó üléseknél is bőséges a tér. Csomagtartója alapban 375 literes, padlója 2 szintben rögzíthető, és az ülések előredöntésével tekintélyes 1120 literesre bővíthető. Elöl és hátul is sok a rakodóhely.
Az alap 6 sebeséges kétkerékhajtásos GL ára most akciósan 5.600.000 Ft. Tehát ár-érték arányban is nyerő a Suzuki Vitara! Ne feledjük, a Vitarát is itthon, Esztergomban gyártják. Tehát a mi istállónk lovacskája, magyarán hazai terméket vásárolsz.
Kellemes ünnepeket kíván minden kedves olvasónknak a Riderline Mikulása, Legin István, és az ő hűséges segítője, James Bond!
Szöveg és fotó: Legin István
Kommentek