Kia Rio: a póni, aki erős és nem is oly kicsi!

Kia Rio og

Képzeld, kaptam egy kis lovacskát, már nálunk is van póni. Szülinapomra vágtázott be, és annyira édes - újságolta minap egy ismerősöm kislánya. És valóban, bizonyára sokunk istállójában ott egy cuki kis póni, amivel a gyerekek játszani, lovagolni, dédelgetni tudnak. És mindjárt fel is tette nekem az ismerős anyuka a kérdést: miért is nem írok a póni autókról? Hisz náluk is ott áll a gazdaságban egy igen jó, szaladgálós kis gépezet!

Kétségtelen, anyukának igaza van, valóban sok lovasnál ott áll az autók pónija is, vagyis egy kisebb kategóriájú gépezet, ami ugyan nem tud lószállítót vontatni, de hihetetlen nagy segítség a család többi tagjának a közlekedésben. Nagy előnye a kis fogyasztása, könnyű parkolása, jó vezethetősége. A városi forgalomban az agglomerációkban kifejezetten előnyösek, bár csak csendben megjegyzem, az igazi ilyesmire egy robogó, de hát nem mindenki ülhet motorra, és néha sok a csomagunk, ott a gyerek is, vásároltunk a lovasboltban, nosza, jöhet egy jófajta, kis kategóriás autó. Főleg, hogy ne cipeljük a termetes pickup felesleges kilóit mindenfelé.

Így aztán ebből az apropóból jutott eszünkbe kedves szerkesztőnkkel, hogy indítunk egy rövid sorozatot, amiben is felnyergelünk pár „kis” autót és strapás vágtára visszük őket. Nem véletlenül tettem idézőjelbe a „kis” jelzőt, hiszen a mai "póni" autók már nem olyan fapadosak, és nem is olyan kicsik, mint apáink idejében! Nagyon jól felszereltek, szinte mindent megtalálunk bennük nagyobb fajtatársaikban létezik, és az első üléseken a kényelem sem marad el a nagyobb tesók mögött!

Sebtiben nyergeljünk fel egy népszerű, a kis kategória felső részébe, sőt, inkább a középkategória alsó szegmensébe illő autót, a Kia Riót!

Kia parlament

Mint itt is céloztam rá, a Rio méretéhez képest igen tágas és kényelmes, ez kellemes meglepetés, amikor először beleülünk. Ideális a kormány, kapcsolók, pedálok, ülés aránya. Első generációja 1999-ben jelent meg. Az akkori formavilágban is már igen kellemes volt a kialakítása, olcsó, jól megfizethető autó volt. Szinte azonnal az egyik legjobban keresett lett a Kia kínálatában. Jelenleg a negyedik generáció fut az utakon, és kellemesen mutatósra sikeredett, ami ugyan ízlés kérdése, de ebben nem nyitunk vitát. Igenis jól néz ki, pláne a már rénézésre is sportos, futamunkra kapott GT Line tesztautó. Külső jegyeiben azonnal kitűnik, hosszú, gyors vágtákra termett, nem lesz a vasárnapi autósok kedvence.

Miben különbözik az istálló többi Kia modelljétől? Első ködfényszórói a szintén LED lámpák alatt igen különleges, 4 LED lencséből álló szögletes keretet kaptak, a lökhárító hűtőrácsának mintája is eltér. És a vágták energikusságát hivatott hangsúlyozni egy fekete díszléc a küszöbön, valamint a kocsi hátsó fertályának igazán dögös kialakítása, a fekete betétes légterelő diffúzorok, a dupla csöves kipufogó és a szélvédő feletti légterelő, és persze az elmaradhatatlan a 17 colos könnyűfém felni is.

Mozaik1

De a sportos közlekedésnek egy harapós motor az alapja. A 998 köbcentis, három hengeres, soros motor turbó és 48 voltos elektromos hibrid rendszerrel van tuningolva. Úgynevezett lágy (mild) hibrid rendszert kapott, ami nem képes önálló hajtásra, csak rásegítésre, és a start-stop rendszer indítására. Fékezésnél és lejtmenetnél visszatölt az akkumulátorokba, az így nyert energiát pedig menet közben használja fel, plusz még a motorfékre is rásegít, igen hatásosan.

Motor

Fogyasztási értékei a sportosságához képest is alacsonyak. A gyári adatok 5,5 literrel kecsegtetnek, ami konszolidált, kellemes haladásnál még kicsit kevesebb is lesz. De ha odalépünk „ereszd el a hajam” stílusban, akkor 6-6,2 litert is be tud szürcsölni.

Automata DCT váltón 7 fokozatban adja át az aszfaltra a Rio 120 lovacskájának erejét, ami az 1200 kilós önsúllyal és a 200 Nm nyomatékkal szinte repíti a gyári 190 km/órás végsebességig.

Kormányzása kellemesen direkt, feszesre hangolt futóművel jól szeli a kanyarokat, és nagyobb tempónál oldalszélben sem hagyja kibillenteni. Ahogy az elején is ígértük, nem marad el a nagyoktól. A Kia saját fejlesztésű Drive Wise vezetéstámogató rendszert kapott: autonóm vészfékezés (AEB), ütközésfigyelmeztető (FCW), holttérfigyelő (BSD), sávelhagyásfigyelő (LDWS), sávtartó (LKAS), autonóm autópálya vezetés (HAD), forgalmi dugó asszisztens (TJA), és egy adaptív tempomat (ASCC) garantálják a kényelmes, hosszú vágtákat, plusz parkolási és fényszóró segédek, dinamikus kanyarfényszóró.

Ülései nem csak kényelmesek, de az oldaltartásuk is kellemes. A belső anyagok átlagosan jó minőségűek, nincs zörgés, kellemes a tapintásuk is. És nicsak, ismét a sportosság jegyét szolgálják a karbonmintás betétek, a varrott kormányburkolat, az alumínium borítású pedálok. Berendezése komfortos, mindene jól kézre áll, sőt a T alakú automata váltó karjába kifejezetten élvezetes kapaszkodni.

Riobelso

Központi kijelzője 8 colos, és mint a nagyoknál, érintőképernyőjéről kezelhető az elég jó hangzásminőségű audió rendszer, a digitális klíma, a navigáció, és a vezetői beállítások.

Kiakijelzo

Az ülés- és kormányfűtés itt alap, de a többi Rióba is rendelhető, ráadásul a kedvenc napfénytetőm is jár a GThez.

A kormányon is gombok sokasága várja serény nyomkodásunkat, nehogy le kelljen emelni a kezünket kanyarodáskor.

Mozaik3

Átlagos termetűeknek a hátsó ülések is kényelmesek, három felnőtt is rendesen elfér, és még marad is egy 325 literes csomagtartónk, amiben Bonca kutyám is boldogan konstatálta, hogy kényelmesen el tud heverni.

Bonca

De ha kipakoljuk a hátul ülő felnőtteket, és Bonca is kiugrik, az üléseket ledöntve 1103 literes csomagtartóval gazdálkodhatunk, gyakorlatilag már az ismerős kislány pónijának is megvan a helye az utazáshoz. Viszont a pótkereket ne keressük, a helyén lapul a hibrid elektronika és az akkumulátor csomag.

Potkerek

Mint már szó volt róla, a lószállítót felejtsük el, ne akarjuk utána akasztani, hisz fékezetten maximum 900 kilóig vontathatunk, a könnyű, fékezetlen utánfutót pedig vígan elröpteti 450 kilogrammos súlyhatárig.

Összegezve a Kia Rio még a nagyok között sem igazán kicsi! Felszereltségében, kényelmében sehol nincs hátrányban. Kidolgozása jó minőségű, fogyasztásával, kisebb méretével kitűnő szaladgálós második autó lehet a családban, a lovardában. Kilencféle színben pompázik, és 7 év, 150.000 kilométer garanciával hirdeti a Kia a minőségét.

GT Line tesztautónk ára 2021 szeptemberében 6.649.000 Ft, míg a Kia Rio alapváltozat akciós ára: 4.699.000 Ft.

Kia tesztauto

Tesztautónk műszaki adatai:

  • Lökettérfogat: 998 cm3
  • Háromhengeres soros turbó és hibrid rásegítéses vízhűtéses motor.
  • Mild hibrid rendszer: 48 Voltos.
  • Sebességváltó: 7 sebességes DCT automata.
  • Saját tömege: 1253 kg
  • Teljesítménye: 120 LE, 88 kW 6000 fordulatnál.
  • Nyomatéka: 200 Nm 2000-3000 fordulatnál.
  • Vegyes fogyasztása: gyári érték: 5,1-5,5 liter
Kapcsolódó cikkek
Kommentek