Toyota Prius: kedves, megbízható kis bálnám

Tprius og

Toyota Prius tulajdonosként az egyetlen alkalom, mikor az ember büszke arra, hogy priusza van. Sokszor mondják, ha egyszer boldog tulajdonosa leszel, örök szerelem fog a kormánya mögé kötni. Kétségtelen, hogy van benne valami...

Lassan 9 éve meg van a második szériából, de lekopogom, egyetlen kerékcsapágyon kívül csak olaj- és szűrőcseréim voltak! Hihetetlen, mennyire nem szervizigényes, mennyire jól működik. Különleges bolygóműves hajtáslánca és hibrid meghajtása egyedivé tette. Sőt korszakalkotó volt, hiszen majd’ egy évtizedig egyedül képviselte a hibrid technikát a világban. Ezzel is meghódította a zöld megoldások iránt elkötelezett emberkéket, meg akik a gazdaságos közlekedést előnyben részesítik.

Összetett teljesítménye kb. 135 lóerő körül mozgott, de sokan kritizálták a bőgő nagy motorhangját. Persze aki megszokta, hisz csak gyorsításnál jelentkezett, azt nem tántorította el. Hát így hódította meg a Prius planétánkat, példányszámban, megbízhatóságban évekig vezetve a világ ranglistáit. Megbízhatósága mellett kényelmes, tágas utastér, nagy csomagtartó és 5 liter körüli fogyasztás. Nálam szintén szerelem a szélvédő alatti digitális műszerfala, valamint a jól kezelhető, egyszerű kis „váltó” gombja is. Persze azóta már átesett sok ráncfelvarráson, de megtartotta külső-belső jellegzetességeit négy generáción keresztül.

Tprius galeria 4

Most a Toyotánál úgy határoztak, kihajítanak sok jellegzetességet és új koncepció alapján alkotják meg az ötödik generációt! Kétségtelen, hogy az idő halad, és vannak elvárások, de érzésem szerint egy-két finomságot kár volt átdolgozni. Elsőnek a külcsín. Kanárisárga fényezésével igen feltűnő, kellemesen sportos, áramvonalas autót alkottak nekünk. Ezzel nincs is semmi gond, hisz végre egy olyan feltűnő, csajozós dizájn, amivel már autós szépségversenybe is nevezhető. Szélessége két centivel nőtt, magassága öt centivel csökkent. Eltűnt a jól áttekinthető, szélvédő alatti digitális műszerfal, cserébe a kormány mögötti hagyományos helyet kapta meg. A váltógomb is a hagyományos elrendezést kapta a középkonzolra. Ezek a változtatások kicsit elkeserítettek, de ha elfojtom magamban a Priusos vérkeringést, akkor átlagos autósként kényelmes, áttekinthető és hamar megszokható az új Prius kezelése, vezetése.

Tprius galeria 7

Az utastér mindenhol átölel, körbevesz minket. Szinte szerves részei vagyunk a Priusnak mint egy vadászgép pilótája. Talán ezáltal a tágasság érzete ott maradt az előző generációkban. Futóműve feszes, ülése kényelmes, de elég alacsonyan ülünk, ami a sportosság érzetét adja.

Szinte nem is kell említeni, hogy a Plug-in hibrid rendszer kifogástalanul működik. Van is benne gyakorlata a Toyotának. Motorja 2 literes 4 hengeres EU6 soros motor, 164 kW (223 Le) 190 Nm nyomatékkal, CVT váltóval. Elektromos hajtása tölthető Plug-In, és 70-75 kilométert elgurul a benzinmotor nélkül. Saját tömege 1545 kg, a járműszerelvény megengedett össztömege 1995 kg. Tehát max. egy 450 kilós utánfutót dobhatunk rá.

Összkép alapján a Prius kinőtte kicsit bumfordi, kedves bálnás küllemét. De szerethetősége, sportos megjelenése, kényelmes modern belső berendezése, és a Toyota által garantált megbízhatósága továbbra megmaradt.

Kapcsolódó cikkek
Kommentek